SELAMAT DATANG

Tuesday 22 November 2011

Bahan

BAHAN PERKEBUNAN
Bahan perkebunan yang lengkap memudahkan kita untuk menjalankan aktiviti perkebunan.

Antara bahan perkebunan adalah seperti :-


1. Kotak atau Bekas Semaian
Terdapat dalam pelbagai warna dan bentuk. Anda boleh membuat pilihan mengikut kehendak anda. Ia digunakan sementara waktu sahaja sebelum anak benih bercambah dan boleh di ubah ke dalam pasu mahupun batas.



2. Pasu atau Bekas Menanam
Pasu mudah diperolehi di pasaran kini. ia terdapat dalam pelbagai bentuk dan warna. Ada pasu yang diperbuat daripada plastik, tembikar, dan kaca. Bergantung kepada kehendak anda sama ada anda dan di mana kawasan yang hendak anda letakkan. Andainya ia perhiasan dalam rumah, maka pasu yang lebih unik boleh digunakan. Sekiranya hanya untuk di letakkan di luar kawasan rumah bolehlah memilih pasu biasa yang berpatutan harganya.




3. Serpihan Pasu/Batu
Serpihan pasu mahupun serpihan batu ini digunakan untuk mengelakkan tanah atau medium terkeluar dari pasu. 


4. Biji Benih
Biji benih boleh diperolehi di mana-mana hardware stall, kedai-kedai bunga dan pasaraya-pasaraya. terdapat pelabagi jenis biji benih, ada tanaman bunga, buah-buahan, sayur-sayuran dan pelbagai tanaman. Ia sangat berpatutan. Benih yang berkualiti dapat menghasilkan hasil tanaman yang baik.


5. Tanah Loam
Tanah loam merupakan bahan asas yang perlu ada untuk projek tanaman. Ia boleh dibeli di kedai-kedai bunga dan pasaraya-pasaraya. Sebenarnya kandungan di dalam tanah loam ini sudah cukup tanpa perlu d tambah dengan bahan lain seperti organik mahupun pasir sungai.



6. Pasir Sungai
Ia sangat perlu untuk memenuhi syarat keseimbangan nutrisi tanah untuk tanaman. Ia boleh diperolehi di mana-mana pasaraya dan kedai-kedai bunga.



7. Bahan Organik
Ia bertujuan untuk menyuburkan lagi tanah loam untuk mendapatkan hasil tanaman yang baik. Ia sangat perlu untuk menambah nutrisi tanah. Ia boleh di dapati di kedai-kedai bunga (nursery) dan ada juga terdapat di pasaraya-pasaraya.






8. Baja
Baja juga terdapat dalam pelbagai kegunaan, ada untuk tanaman buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga-bungaan. Anda perlu memilih baja yang bersesuaian dengan tanaman yang hendak anda bajai. Baja ini bertujuan untuk memberi kesuburan pada tanaman.

9. Racun
Terdapat banyak jenama racun di pasaran. Anda boleh mendapatkan khidmat nasihat daripada tuan kedai mahupun pakar tanaman. Racun ini bertujuan untuk membunuh rumput-rumput yang hidup memakan nutrisi pokok tanaman.

No comments:

Post a Comment